2013 évi Barkónapok /tudósítások/

Barkósági napokat tartanak Ózdon

Ózd – Az Újra Ózdért Közhasznú Egyesület az idei szeptemberben is megrendezi a Barkóság népének és településeinek ünnepét, Telky János egyesületi elnök szervezésében.

 

 A Barkóság népének és településeinek ünnepnapja. 2013.

 A rendezvény első napja szeptember 27-e péntek lesz.

  • Délután három órakor hagyományőrző kiállítás nyílik a Civil Ház emeleti nagytermében, majd négy órától térségi tudományos kutatók tanácskozására kerül sor.

  1. Megnyitó beszédet mond Fürjes Pál Ózd polgármestere

  2. A moderátor szerepét dr. Paládi-Kovács Attila akadémikus, a város Díszpolgára tölti be.

 

Szeptember 28-án szombaton Tíz órakor a Barkóság ünnepének hivatalos megnyitójára kerül sor ugyancsak az Európa téren

  1.  Térzenére és lovas bemutatóra várják az érdeklődőket az Európa térre.             

  2. A megnyitót követően kultúrműsor veszi kezdetét: városi és térségi néptánc, énekegyüttesek, mesemondók műsora

  3.  Ezután fellépnek a Barkó térségei: ének, néptáncegyüttesek, monda, mese, dal, tánc, egyéni és kiscsoportos előadókkal.

  4.  Most sem marad el a hagyományos népi ételkészítés.

Szeptember 29-én Szent Mihály napján 9 órakor Barkó túrára kerül sor.

Október 6.-án Tíz órakor Barkó kupa Országos Ifjúsági kézilabda torna lesz.

- Kerékgyártó Mihály –

 

A kapcsolódó linkeken kattintásra képek jelennek meg:

Címkék: barkóságBarkósági napokÓzdÚjra Ózdért Közhasznú Egyesület

 

Barkósági Napok Ózdon I.

 

Ózd - Az ózdi Barkósági Napok első rendezvényén 2013. szeptember 27-én pénteken Hagyományőrző kiállítás nyílt a Civilházban.

 

A színes, érdekes tárlatot dr. Paládi-Kovács Attila akadémikus a város díszpolgára nyitott meg, nagyra értékelve az ilyen rendezvényt, amely több szempontból is értékes, hasznos.

A kiállítás megnyitása után a térségi tudományos kutatók tanácskozására, előadására került sor.


- Kerékgyártó Mihály -

tovább »

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ózdon maradt a Barkó Kupa

Ózd - Öt csapat részvételével második alkalommal rendezték meg a Városi Sportcsarnokban a Barkó Kupa, utánpótlás fiú kézilabda tornát.

https://www.boon.hu/kepek/5272718/?articleLink=http%3A%2F%2Fwww.boon.hu%2Fozd%2Fozdon-maradt-a-barko-kupa%2F2379942

 

 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ózdon maradt a Barkó Kupa

Ózd - Öt csapat részvételével második alkalommal rendezték meg a Városi Sportcsarnokban a Barkó Kupa, utánpótlás fiú kézilabda tornát.

https://www.boon.hu/kepek/5272718/?articleLink=http%3A%2F%2Fwww.boon.hu%2Fozd%2Fozdon-maradt-a-barko-kupa%2F2379942

 

 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ózdon maradt a Barkó Kupa

Ózd - Öt csapat részvételével második alkalommal rendezték meg a Városi Sportcsarnokban a Barkó Kupa, utánpótlás fiú kézilabda tornát.

https://www.boon.hu/kepek/5272718/?articleLink=http%3A%2F%2Fwww.boon.hu%2Fozd%2Fozdon-maradt-a-barko-kupa%2F2379942

 

 

Barkósági Napok Ózdon II.

Ózd - Sikeresen folytatódott - 2013. szeptember 28-án szombaton is - a Barkóság Népének és Településeinek Ünnepe.

Már reggel benépesült – a közelmúltban megszépült – Európa-tér és a Civilház

 A szellemi táplálékok mellett ott voltak a gyomorba kerülő táplálékok is a hagyományos népi ételek kóstolója formájában, de nem hiányzott a borsodnádasdiak híres molnárkalácsa sem.

A fenti sorok hitelességét igazolják az ott készült fotók is

- Kerékgyártó Mihály -

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ózdon maradt a Barkó Kupa

Ózd - Öt csapat részvételével második alkalommal rendezték meg a Városi Sportcsarnokban a Barkó Kupa, utánpótlás fiú kézilabda tornát.

https://www.boon.hu/kepek/5272718/?articleLink=http%3A%2F%2Fwww.boon.hu%2Fozd%2Fozdon-maradt-a-barko-kupa%2F2379942

 

 

Az oldal története

Ózdi járás a barkóság népének központja, a BARKÓK, földje. 

 

Ez a magyar népcsoport Borsod, Gömör és Nógrád megye határvidékén él. A gömöri Erdőhát, a borsodi Hegyhát, a Gortva és a Tarna forrásvidéke, a Medvesalja területe, 50–60 falu népének névadója egyben a Barkóság, a „Barkók földje” elnevezésű térségnek.

 

A barkó népnév eredete ismeretlen. Írott forrásokban később jelent meg, mint a palóc név. Első említését Kassai József 1833-ban kiadott „Származtató,’s gyökerésző magyar-diák szókönyv” c. munkájában találjuk. Azt írja, hogy a barkók és a matyók is római katolikusok, s mindkét csoport a palóc ágból való.

 

1834-ben a palócok nyelvéről értekező Horváth István a barkókról is megemlékezett: „Itt-ott a’ Dunán innen és Tisza körül az ezen szóejtéssel élők Barkóknak is hívatnak, melly név szinte nem ismeretlen Ásia történeteiben… a’ Barkók még kevesebbé írattak le mostanig a’ Tudósoktól mint a’ Palótzok.” (PALÁDI-KOVÁCS ATTILA 1968. 178.)

 

Jegyzésem ugyan tsak szóhagyomány lehet még is: – talánméltó figyelni illyenekre: A Sajó mentében ezt halljuk, hogy a Tserneli, Ómáni és minden hegyi, azaz a nagy bükben lévő Helységek Lakóji Barkók, és Barkóknak neveztetnek, lakó földjüket ismét Barkóságnak.

 

Matyó név alatt egyedül a síkon lakó Kövesd és Eger Környékiek értetnek.

 

Mai ismereteink szerint a fenti szövegben található a Barkóság tájnév első említése. Már az 1830-as években többen is foglalkoztak a palóc és a barkó nyelvjárás leírásával.

 

Hollók Imre, aki a püspöki líceum történelemtanára volt Rozsnyón, 1836-ban alapos értekezést közölta Tudománytárban „Észrevételek a gömöri barkók szójárásáról” címmel. Dolgozatában több gömöri falut barkónak minősített: (Sajópüspöki, Szentsimony, Gesztete, Egyházasbást, Zabar),s megállapította, hogy a barkó és palóc „szóejtés jobbadán egyezik”.

 

Biztonsággal szólt a gömöri barkókról, de bizonytalan volt a palócok tekintetében: „Gömör Kis-Honttal t.e. vármegye magyarjai közül kitűnők az úgy nevezett Barkók. – azok eredetérőli vélemények bizonyos adatok hijánya miatt még eddig homályosak, s egymással meg nem egyezők; egykik őket palóczoknak tartják, holott mások azon kérdésre: léteznek-e Gömörben Palóczok? ha nem egyenest tagadólag, legalább kétkedőleg válaszolnak. Mit érzek én erről, más alkalommal kimondom, jelen szeletimet csak az ő nyelvök’ járására szorítom.” (Tudománytár1836. IX. 60. L. még: PALÁDI-KOVÁCS ATTILA 1985. 164–169.)

 

VÖRÖSMARTY MIHÁLY a magyar dialektusokról szóló értekezésében megjegyezte: „A barkó a palócztól abban különbözik, hogy az au-t ó-nak, az eü-t ő-nek mondja ki, pl. alszom, palóc auszom, barkó ószom; elment, palóc eüment, barkó őment.”

 

1845-ben Petőfi is megemlékezett útijegyzeteiben egy barkó községről: „Várgedéről a második kirándulást tettük többen Vecseklőre (egy barkó faluba)”.

 

A Hunfalvy János szerkesztésében 1867-ben megjelent, Gömör vármegyét bemutató monográfiaszerzője a megye délnyugati, katolikus falvait részint palócnak, részint barkónak minősíti: „a barkók pedig délen az ún. Erdőhátat foglalják el; szójárásuk tisztább a palóczokénál, ezeknek mégis sok szavaival és kiejtéseivel élnek”.

 

Elsőként szól a barkók etnikai, közösségi öntudatáról: „Különös, hogy nincsen semmi öntudatjuk arról, hogy ők palócok vagy barkók, de a mely barkó tudja magát annak, arra büszke.” (HUNFALVY JÁNOS 1867. 88.) Velük szemben a palócokra az 1940–50-es évekig nem volt jellemző a népnév vállalása.

 

A Bükk-vidéki barkókról először az Osztrák–Magyar Monarchia Írásban és Képben c. sorozat szerzője szólt.

 

Az akkor még Borsodhoz tartozó (Bél)Apátfalva népéről írta: „E községben, valamint a tőle éjszakra fekvő helységekben kun fajta nép települt le, melynek szokása, s nyelvjárása sokban elüt a szomszédos vidék lakosságáétól. Legközelebb áll a palóczsághoz, melytől barkó névvel különböztetik meg. Vallásra nézve mind római katholikusok. ” (HIDVÉGI BENÕ é. n. 230.)

 

A 20. század elején, első felében számosan foglalkoztak a barkókkal, rögzítették a helyi hagyományt, s neveztek meg újabb községeket. Csaknem kivétel nélkül katolikus közösségeket említettek.

 

Mint pl. a borsodbótai tanító az 1930-as években: „Általánosan elmondhatjuk a Csernely-Uppony völgyéről, hogy lakói barkók… Tájszólásuk azonos Csernelytől Upponyig.” A vidék parasztságának öröklési jogszokásait leíró munka szerint a barkó csoport határa délen Bélapátfalva és Mikófalva vonala, nyugaton Domaháza, keleten a Bán-völgy, északon a Sajó vonala.

 

Keleten és északon a népcsoport határát ugyan a folyók neve jelzi, de valójában a katolikus és a református felekezeti tömbök határáról van szó, s ezt a későbbi kutatás is megerősítette.

 

A népi kultúra, a népnyelv csupán árnyalatnyi eltéréseket mutat a palóc és a barkó tájak között. Ezeknél fontosabb a közös szokások, vallási hagyományok, egyező tájszavak tömege.

 

Ezért lehet és ezért helyesebb palóc-barkó katolikus néptömbről szólni.

 

 

 

Itt add meg a weboldalad történetét és hogy miért hoztad létre. A fontos lépések és közreműködő emberek is érdemelnek egy említést.